همکاری با ما /معرفی مجله

بررسی اعتبار سنجی مجلات علمی

سامانه محقق
سامانه معرفی نشریات
سامانه بررسی نشریات
معرفی همایش ها و کنفرانس ها
سامانه محقق به معرفی اساتید و هیات علمی دانشگاهها و محققین برتر کشور می پردازد. هدف این سامانه آشنایی ساده تر و ارتباط دقیق تر بین اساتید و محققین کشور می باشد. این سامانه به معرفی افتخارات و اختراعات ، درجه علمی ، مقالات چاپ شده توسط محقق و عضویت در نشریات و ... می پردازد.
نه نویسنده مهمان و نه نویسنده پشت پرده ۱۱/۲۶/۱۳۹۸
 نویسندگان مقاله

نویسندگان مقاله

اشتباه در درج نام نویسندگان در مقاله بر دو وجه است: حدف نام فردی که به این فهرست تعلق دارد (نویسنده پشت پرده ) و درج نام فردی که به این فهرست تعلق ندارد (نویسنده اهدایی یا مهمان ). هر دو اشتباه بنا به دلایل مختلف در مقالات علمی بسیار رایج هستند و هر دوی آنها می‌توانند به مشکلات جدی با تبعات بسیار مختلف تبدیل شود. معمولا این اشتباهات ناخواسته بوده و از عدم آشنایی با الزامات نویسندگی نشات می‌گیرند. اگرچه گاهی چنین اشتباهاتی چندان ندانسته نبوده و نه از مصادیق بارز نقض اصول اخلاقی هستند.

نویسنده مهمان یا اهدایی معمولا به صورت هدفمند به مقاله افزوده می‌شود: گناه درج نام شخص نالایق در فهرست نویسندگان به اندازه گناه حذف نام فرد لایق فجیع نیست. منطق حکم می کند"وقتی شک دارید، آنها را به عنوان نویسنده معرفی کنید". اما نویسنده مهمان جنایت بدون قربانی نیست. اضافه کردن نام آنها منجر به کاهش اعتبار می شود و دلیل آن تعداد نویسندگان معتبر و تورم اعتبار به دلیل نویسنده مهمان است. با توجه به اینکه هر نویسنده مسئولیت محتوای مقاله را برعهده دارد، نویسندگان مهمان در معرض خطر مشکل یا مجادله در مقاله که باید به آن پرداخته شود قرار دارند.

اما نویسنده مهمان همیشه بی گناه نیست. گاهی سوپروایزر، مدیر آزمایشگاه و یا شخص صاحب مقام و قدرت دیگر اصرار دارد نام وی در مقاله ای که تحت کنترل و نظارت وی قرار دارد درج شود. نویسندگی مهمان با توسل به زور و اجبار از غیرقابل تحمیل ترین مصادیق نقض اصول اخلاق حرفه ای است. مجددا تعریف و آزمون های فوق برای تعیین اینکه آیا سوپروایزر یا شخص صاحب مقام دیگری به فهرست نویسندگان تعلق دارد یا خیر موثر هستند. در شرایط آکادمیک، ذهنیت "انتشار یا تجلیل" منجر به اتخاذ تصمیم های ضعیف می شود که طی آن همکاران بعد از تعامل کوچک با درج نام همدیگر در مقالات خود به تقویت رزومه های همدیگر کمک می کنند. گاهی برای پذیرش مقاله توسط مجله و یا جبران لطف یک شخص مهم، نام نویسنده افتخاری به مقاله افزوده می شود. 

دومین گروه از نویسنده مهمان بسیار مضر است، مخصوصا وقتی که منافع تجاری در معرض خطر قرار دارند. اگر مقاله به محصولات و پیامدهایی اشاره دارد که می‌توانند فروش یک محصول را تحت تأثیر قرار دهند، طرفینی که دارای منافع اقتصادی و تجاری هستند ترجیح می‌دهند مشارکت آنها در این مطالعه پنهان بماند. گاهی این فرایند منجر به پدیده نویسنده مهمان، نویسنده پشت پرده (که در ادامه در مورد آن بحث خواهیم کرد) و یا هر دوی آنها می شود. گاهی نیز مشترک یک محصول به عنوان تاییدیه مشتریان به صورت نویسنده معرفی می شود (و حتی گاهی نویسنده اول). شخصا مقالات را می‌شناسم که صرفاً به این دلیل که مشتری محصولات مقاله را خریداری کرده است نام او را به‌عنوان نویسنده معرفی کرده اند.

با این حال، در اغلب موارد مشتری به تجهیزات و یا مواد دسترسی داشته و حتی تمام یا بخشی از داده‌ها را گردآوری نموده است. اما اگر مشارکت مشتریان ماهیت خلاقانه نداشته باشد، نباید آنها را به عنوان نویسنده معرفی کرد - حتی اگر هدف پروژه خلق "مقاله مشتری" برای اثبات مزایای محصول باشد هیچ تفاوتی در این موضوع ایجاد نمی‌شود. گاهی از مقالات علمی به عنوان ابزارهای بازاریابی استفاده می‌شود، اما ارزش و صداقت علمی آنها باید به صورت مستقل از این ملاحظات مورد قضاوت قرار بگیرد. 
نویسندگان پشت پرده گاهی از معرض دید پنهان می‌مانند که البته بنا به تجربه شخصی من این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد. بدون شک در رابطه با اینکه چه نوع مشارکتی باعث ارتقای فرد به سمت نویسندگی می‌شود اختلاف نظر وجود دارد.

بحث های آزاد و صریح بین طرفین مشارکت کننده در کل دوران مطالعه بهترین روش برای جلوگیری از سوء تعبیرها و تعارض در مورد نویسندگی است- بدون آنکه لازم باشد برای جلوگیری از تعارض تمام افراد را به عنوان نویسنده معرفی کنیم. مجدداً مهم‌ترین دلیل رایج منافع تجاری است که طی آن برخی از نویسندگان ترجیح می‌دهند برای پنهان کردن تعارض منافع آشکار خود مشارکت خود را پنهان نمایند. یک مشکل زشت و با این حال همچنان جدی زمانی رخ می‌دهد که یک مهندس یا دانشمند مجموعه یادداشت ها و داده های آشفته و بهم ریخته خود را در اختیار بخش بازازیابی و ارتباطات شرکت خود قرار می دهد (و یا پیمانکار) و آن را به عنوان معیار دقت و دانشوری معرفی می کند- البته بی آنکه اعتبار لازم را دریافت کند. گاهی یک نویسنده لایق صرفا به این دلیل از مقاله حذف می شود که به یک شرکت یا دانشگاه دیگر نقل مکان کرده است (که شاید رقیب با شرکت اصلی است). در حوزه نگارش علمی، مقامات شرکت نباید هیچ نقشی در تعیین نویسنده داشته باشند.
 

مقالات مرتبط
آموزش مقاله نویسی
آموزش مقاله نویسی
پایگاه بررسی اعتبار مجلات در راستای آموزش مقاله نویسی قصد دارد در این بخش به ارائه آموزش نحوه نگارش مقاله مرروری بپردازد. بدین منظور در بخش اول به توضیح جامع در ارتباط با مقاله [...]
اصول اخلاقی در مقاله علمی (بخش سوم)
اصول اخلاقی در مقاله علمی (بخش سوم)
مسئولیت‌های نویسنده با انتشار مقاله پایان نمی‌یابد. در ادامه به چند مورد از مسئولیت‌های مهم نویسنده بعد از انتشار مقاله اشاره شده است. [...]
اصول اخلاقی در مقاله علمی (بخش سوم)
اصول اخلاقی در مقاله علمی (بخش سوم)
در خلال فرایند داوری، نویسندگان باید تا موعد اعلام اولین نتایج داوری که دیدگاه و توضیحات داور ضمیمه آن می شود منتظر بمانند. اگر این تصمیم نیازمند پاسخ و بازبینی در مقاله است، پا [...]