همکاری با ما /معرفی مجله

بررسی اعتبار سنجی مجلات علمی

سامانه محقق
سامانه معرفی نشریات
سامانه بررسی نشریات
معرفی همایش ها و کنفرانس ها
سامانه محقق به معرفی اساتید و هیات علمی دانشگاهها و محققین برتر کشور می پردازد. هدف این سامانه آشنایی ساده تر و ارتباط دقیق تر بین اساتید و محققین کشور می باشد. این سامانه به معرفی افتخارات و اختراعات ، درجه علمی ، مقالات چاپ شده توسط محقق و عضویت در نشریات و ... می پردازد.
هر کدام از نویسندگان چه امتیازی دارند؟ ۱۱/۲۱/۱۳۹۸
 ترتیب نویسندگان

ترتیب نویسندگان

با توجه به اینکه اهداف دوگانه طریق نویسندگی تخصیص اعتبار و مسئولیت به سبب این مطالعه است، مسئله نویسندگان متعدد این سؤال را مطرح می‌کند که برای هر نویسنده چه میزان از اعتبار و مسئولیت باید واگذار شود.

در اغلب جوامع علمی، ترتیب فهرست نویسندگان شاخصی برای تخصیص اعتبار و مسئولیت است. باوجود استثناهای فراوان (که در این بخش به تعدادی از آنها اشاره خواهد شد)، تصور بر این است که اولین نویسنده اولین شخصی است که بخش عمده اعتبار و مسئولیت بر عهده او است. بدین ترتیب نویسندگان به صورت نزولی بر اساس نقش و مشارکت خود در مطالعه رده بندی می شوند. اما جوامع مختلف دارای فرهنگ‌های مختلف هستند و این سیستم رتبه‌بندی نویسندگان ماهیت جهان شمول ندارد.
مشکلات مربوط به این سیستم کاملاً روشن است: تعیین اینکه کدام نویسندگان سزاوار بیشترین اعتبار هستند اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است. در واقع مشخص نیست که این سیستم رده بندی دست کم در برخی موارد تا چه اندازه مطلوب است. اگر دو نویسنده بر این باور باشند که مشارکت آنها برابر است چه اتفاقی رخ می دهد؟ چگونه می‌توان انواع مختلف مشارکت را با هم مقایسه کرد؟ اگر یک نویسنده در بخش نظریه و نویسنده دیگر در بخش آزمایش‌های تجربی و نویسنده سوم در بخش تحلیل مشارکت داشته باشد، مشارکت چه کسی ارزشمندتر است؟ اگر یکی از افراد مقاله را مفهوم پردازی نموده و شخص دیگر آن را اجرا کرده است (که در رابطه مربی گری رایج است)، چه کسی شایسته اعتبار بیشتری است؟
با توجه به وجود این مشکلات، دو سیستم دیگر برای تعیین رتبه نویسندگان رایج شده است. سیستم اول، برای جلوگیری از رتبه بندی برای تخصیص اعتبار، آنها را بر اساس حروف الفبا معرفی می کند. فرهنگ مجلات ریاضی این است که فهرست نویسندگان به صورت الفبایی ارائه شود و این روش به صورت جهانی دنبال می شود. با توجه به اینکه اغلب مقالات زیادی دارای یک یا چند نویسنده هستند، اجرای این روش به مراتب آسان‌تر است. یک سیستم رایج دیگر در زمان انتشار مقالات، مطالعات دانشجویان دکترا یا پسا دکترا است. در چنین شرایطی مطالعه نشان دهنده پروژه تز یا رساله دکترای یک دانشجو است که به عنوان اولین نویسنده معرفی می‌شود. سوپروایزر یا استاد راهنمای دانشجو نیز عنوان آخرین نویسنده معرفی می‌شود. در بین این افراد، ترتیب بر اساس سطح مشارکت مشخص می شود، اما معمولا ابتدا دانشجویان و سپس اساتید درج می شوند. این سیستم جالب موضع بسیار ایده آلی در برابر مشکل طبقه و گروه دارد: چگونه می‌توان اهمیت مشارکت‌های دانشجو/پسا دکترا و مربی را مقایسه کرد. با توجه به اینکه رابطه بین دانشجو و مربی بسیار مهم از آن است که به یک رقابت تبدیل شود، هرگز چنین مقایسه‌ای انجام نمی‌شود. تعیین رتبه نویسندگان گاهی مجادله آمیز بوده و به طور ویژه در شرایطی که گروه به صورت مشارکتی برای یک پروژه کار می‌کنند دشوارتر می‌شود. یک راه حل احتمالی این است که یک پاراگراف به مقاله اضافه کنیم (در پایان یا به صورت پاورقی) و در آن به مشارکت هر یک از نویسندگان اشاره کنیم. در این صورت خوانندگان شخصا می‌توانند در مورد اینکه مشارکت چه کسی شایسته اعتبار بیشتر است قضاوت نمایند.
 

جامع ترین و معتبر ترین سامانه بررسی و معرفی مجلات و ژورنال های علمی کشور.

مقالات مرتبط
آموزش مقاله نویسی
آموزش مقاله نویسی
پایگاه بررسی اعتبار مجلات در راستای آموزش مقاله نویسی قصد دارد در این بخش به ارائه آموزش نحوه نگارش مقاله مرروری بپردازد. بدین منظور در بخش اول به توضیح جامع در ارتباط با مقاله [...]
اصول اخلاقی در مقاله علمی (بخش سوم)
اصول اخلاقی در مقاله علمی (بخش سوم)
مسئولیت‌های نویسنده با انتشار مقاله پایان نمی‌یابد. در ادامه به چند مورد از مسئولیت‌های مهم نویسنده بعد از انتشار مقاله اشاره شده است. [...]
اصول اخلاقی در مقاله علمی (بخش سوم)
اصول اخلاقی در مقاله علمی (بخش سوم)
در خلال فرایند داوری، نویسندگان باید تا موعد اعلام اولین نتایج داوری که دیدگاه و توضیحات داور ضمیمه آن می شود منتظر بمانند. اگر این تصمیم نیازمند پاسخ و بازبینی در مقاله است، پا [...]